La imatge incessant
La imatge incessant

La imatge incessant

Què ens diuen, les imatges televisives? Quins discursos hi ha al darrere dels formats audiovisuals d'entreteniment?

Un format audiovisual és un conjunt de regles capaces de generar una repetició narrativa. Però quins discursos hi ha darrere aquests formats? Com dialoguen amb altres llenguatges visuals? La imatge incessant planteja un recorregut a través de gèneres tan diversos com els concursos, els programes de vocació divulgativa, la telerealitat, els films i les sèries documentals, els talk shows o els continguts de les xarxes socials per tal d’entendre els debats i les friccions que caracteritzen les societats contemporànies.

A partir d’aquesta anatomia dels formats audiovisuals s’exploren qüestions transcendentals com la comprensió del jo i de l’altre, les tensions comunitàries en situacions extremes, les desigualtats de gènere, les noves formes de treball en la cultura de la fama, el mite de la llibertat d’elecció o les paradoxes de la difusió cultural. En aquesta indagació es comprova que els formats viatgen d’un país a un altre, d’un mitjà a un altre, establint ponts per on circulen els imaginaris de la cultura popular. Contra la idea que els formats audiovisuals són volàtils i no val la pena tornar-los a mirar, aquest llibre proposa l’exercici contrari: pensar en la imatge incessant per saber què ens diu de nosaltres mateixos.

A cavall entre la mirada analítica i la vocació divulgativa, Jordi Balló i Mercè Oliva presenten un escenari que barreja una alta consciència filosòfica amb tot de referències que provenen de la cultura pop més espontània i desimbolta, i afronten totes aquestes preguntes amb rigor ètic i una ferma precisió sociològica.

ISBN978-84-339-2318-9
EAN9788433923189
PVP CON IVA21.9 €
NÚM. DE PÁGINAS416
COLECCIÓNLlibres Anagrama
CÓDIGOLA 118
PUBLICACIÓN03/04/2024
ISBN978-84-339-2649-4
EAN9788433926494
PVP CON IVA12.99 €
CÓDIGOLA 118
PUBLICACIÓN03/04/2024
COMPARTE EN:
 
Jordi Balló

Jordi Balló

Jordi Balló (Figueres, 1954) és professor de Comunicació Audiovisual i director del Màster en Documental de Creació de la Universitat Pompeu Fabra. Va ser director d’exposicions del CCCB entre 1998 i 2011, i comissari d’El segle del cinema, Món TV, Hammershøi i Dreyer, Erice-Kiarostami i Pasolini Roma. Ha estat responsable del consell assessor del suplement «Cultura/s» de La Vanguardia des de la seva creació fins al 2014. Va obtenir el Premi Ciutat de Barcelona per la mostra Totes les cartes. Correspondències fílmiques i el Premi Nacional de Cinema de la Generalitat de Catalunya. És autor d’Imatges del silenci, juntament amb Xavier Pérez, dels llibres Jo ja he estat aquí, La llavor immortal i El món, un escenari, i juntament amb Mercè Oliva, La imatge incessant, (els tres últims publicats a Llibres Anagrama).


Mercè Oliva

Mercè Oliva

Mercè Oliva (Alguaire, 1980) és professora agregada Serra Húnter en Estudis de Mitjans i Cultura Popular al Departament de Comunicació de la Universitat Pompeu Fabra (UPF), on ha dut a terme tasques d’investigació i docència des del 2006, i doctora en Comunicació Social. És directora del Grau en Comunicació Audiovisual, coordinadora de la unitat d’investigació UNIC i membre del grup Medium. En la seva recerca aborda la intersecció entre celebritat, perspectiva de gènere, desigualtats i noves narratives digitals. És autora del llibre Telerrealidad, disciplina e identidad. Los makeover shows en España i coeditora del volum Espejos rotos: Narrativas distópicas y sociedad de entrecrisis.